Geo.be, het federale geoportaal
Geo.be is de toegangspoort bij uitstek voor de geografische informatie van de Belgische federale instellingen.
Van 16 tot 20 september was het NAP vertegenwoordigd op het ITS-wereldcongres in Dubai, dat jaarlijks academische en private spelers en beleidsmakers rond Intelligente Transportsystemen (ITS) samenbrengt. De aanwezigheid van verschillende Europese partners maakte waardevolle ontmoetingen en discussies mogelijk, onder andere in het kader van de verschillende werkgroepen van het NAPCORE project waarbinnen het NGI actief is. Daarnaast vonden gesprekken plaats met commerciële kaartleveranciers over hun geografische en cartografische processen en met speciale aandacht voor de technische specificaties van hun producten. Deze uitwisselingen zijn nuttig aangezien het NGI reeds lange tijd instaat voor de organisatie van raamcontracten voor de centrale aankoop van commerciële geografische kaartgegevens voor de Belgische federale overheid, zoals momenteel voor Google Maps en TomTom (GeoOptifed).
Het congres bood ook sessies die zowel voor ITS als het NGI zeer relevant waren. Zo ging het over technnieken om plaatsbepaling mogelijk te maken in gebieden waar door conflict de GPS signalen niet betrouwbaar zijn (GPS-spoofing) en het ontwikkelen van High Definition-kaarten voor geautomatiseerde mobiliteit en de rol van NMCA’s (National Mapping & Cadastral agencies).
Op 17 september was Transportdata.be aanwezig op de conferentie “Mobility-as-a-Service vandaag en morgen”, op uitnodiging van de FOD Mobiliteit en Vervoer en de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling. In een interactieve sessie werd het NAP gepresenteerd aan een breed publiek, wat een uitstekende kans bood om de naamsbekendheid verder te vergroten. De sessie benadrukte het potentieel van het NAP om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van Mobility-as-a-Service (MaaS) in België.
September werd afgesloten met het ITS.be-congres, een belangrijk jaarlijks evenement voor de Belgische mobiliteitssector. Het thema van het congres, “duurzame mobiliteit door innovatie”, bood een uitgelezen kans om het NAP ITS en het portaal Transportdata.be bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Het NAP werd genoemd in een keynote van Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken, die sprak over het pad naar duurzame mobiliteit.Bezoekers aan onze stand konden dankzij een interactief scherm kennismaken met het portaal Transportdata.be. Dit leverde waardevolle gesprekken en nieuwe connecties op met geïnteresseerden uit de sector.
Ook op de Trefdag Digitaal Vlaanderen waren de NAP-medewerkers aanwezig op de stand van het NGI. Ze stonden klaar om vragen te beantwoorden en gaven tijdens een GeoShots-presentatie uitleg over de basisfunctionaliteiten van het NAP, ondersteund door ons digitale scherm.
De Mobility Data Days zijn een jaarlijkse bijeenkomst georganiseerd voor en door de vertegenwoordigers van de nationale toegangspunten van mobiliteitsdata, waar de belangrijkste Europese en internationale actoren samenkomen, waaronder NAP-operatoren, mobiliteitsadministraties, data-eigenaren en (potentiële) data-hergebruikers. Dit event is de perfecte gelegenheid om contacten te leggen, best practices uit te wisselen en de toekomst van de NAP’s en de toegankelijkheid van mobiliteitsdata in Europa te bespreken.
Het Belgische NAP werd kort gepresenteerd tijdens de plenaire opening. Daarnaast namen we deel aan een sessie over datavoorziening in stedelijke en regionale gebieden, waarbij onder andere vertegenwoordigers van de Europese Commissie en steden als Wenen hun visie deelden. De sessie verkende hoe regelgeving impact heeft op steden en openbaar vervoer en hoe de het bewustzijn van de NAP’s op lokaal niveau kan groeien en een meerwaarde crëeren.
Bovendien stelden we de resultaten van het Belgische NAP voor en toonden we hoe we de harmonisatietools die ontwikeld werden door NAPCORE in België gebruiken verbeteringen en bijkomende ontwikkelingen van het NAP in te plannen. Ten slotte werken we mee aan de update van de Level of Service-tool (LoS) voor 2025. Deze tool evalueert de kwaliteit van elk van de NAP’s in Europa en rangschikt deze volgens hun technische kwaliteiten. België scoorde in 2023 als eerste, en is dan ook gevraagd om input te leveren aan de ‘NAP reference architecture’, een richtlijn voor de verdere ontwikkeling van NAP’s in heel Europa.
Al deze evenementen hebben bijgedragen aan de zichtbaarheid van het NAP en het NGI. Bovendien zorgden de bijeenkomsten voor waardevolle kennisuitwisselingen, waardoor we met frisse ideeën 2024 kunnen afsluiten en vol vertrouwen 2025 tegemoet gaan. Dankzij de intensieve samenwerking met diverse partners blijft het NAP een essentiële schakel in de ontwikkeling van duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen in de EU.
Het Nationaal Geografisch Instituut biedt een aantal online resources aan die door het brede publiek gebruikt kunnen worden.
Oeps! Het ziet er naar uit dat je een verouderde browser gebruikt. Dit kan er voor zorgen dat deze website niet helemaal correct functioneert. We raden je ten sterkste aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een recente browser kan je op veilige en optimale wijze rondsurfen.