Geo Day 2025, een initiatief van het Geospatiaal Centrum van Defensie, vond plaats op 20 mei op de site van de Koninklijke Militaire School. Geografische gegevens ten dienste van de luchtvaartveiligheid, dat was de agenda van deze bijeenkomst, die voorbehouden was aan defensiepersoneel. Het NGI, bevoorrechte partner van Defensie, werd vertegenwoordigd door Jan De Waele, algemeen adviseur, en Koen Haveneers, lid van de dienst Broker.
Dit evenement bood de gelegenheid om de strategische rol van het NGI als ‘geobroker’ te benadrukken, als spil in de informatiestroom van geodata binnen het unieke publiek-private partnerschap eTOD of ‘electronic Terrain and Obstacle Data’. Dit partnerschap bundelt de expertise van Defensie, COMOPSAIR, FOD Mobiliteit en Vervoer, NGI, Skeyes en GIM.
Het eTOD-meldingsplatform komt tegemoet aan een reële en belangrijke behoefte van talrijke actoren en gebruikers van het luchtruim. Het speelt een cruciale rol voor de luchtvaartveiligheid door informatie over nieuwe of gewijzigde obstakels in de lucht en belangrijke veranderingen in het reliëf snel, nauwkeurig en betrouwbaar te centraliseren. Het wettelijk kader voor het verplichte gebruik van het eTOD-platform, dat in 2023 het ISO 9001-certificaat kreeg, wordt verwacht in 2025.
In het kader van de presentatie ging Koen Haveneers ook in op de specifieke kenmerken van de thematische LowAir kaart van het NGI, die wordt gebruikt voor de luchtvaart op lage hoogte en die luchtvaartinformatie bevat over het hele Belgische grondgebied en een deel van de grensgebieden.
