Het NGI en het Belgisch subcomité voor Cartografie en GIS

In 2023 heeft het NGI actief bijgedragen aan twee activiteiten van het Belgisch subcomité voor Cartografie en GIS, waar het NGI lid van is. Dit subcomité vormt de Belgische tak van de International Cartographic Association. Het doel van het subcomité is om via diverse activiteiten in België het vakgebied van cartografie en GIS en de bijbehorende beroepen in de kijker te zetten.

Eerste deelname aan de nationale Mapathon

Op 24 maart co-organiseerde het NGI voor de eerste keer een nationale mapathon in samenwerking met 9 Belgische universiteiten die ook lid zijn van het subcomité.

Bij een mapathon werken vrijwilligers samen om geografische informatie aan te maken op basis van satellietbeelden.

De nationale mapathon werd georganiseerd in het kader van het project Missing Maps (missingmaps.org) dat vrijwilligers over de hele wereld oproept om crisisgebieden in kaart te brengen. Zo kunnen humanitaire organisaties als Artsen Zonder Grenzen en het Rode Kruis sneller optreden bij natuurrampen, epidemieën of conflicten. Ook vaccinatiecampagnes verlopen daardoor efficiënter. De opdracht bij deze mapathon was om de gebouwen in een regio in de Democratische Republiek Kongo in kaart te brengen. In minder dan 3 uur hebben de 23 deelnemers van het NGI 4679 gebouwen ingetekend op basis van satellietbeelden. Alles samen hebben de deelnemers aan deze mapathon, die een week duurde en op verschillende plaatsen in België georganiseerd werd, 72563 gebouwen geregistreerd.

Coördinatie van de internationale tekenwedstrijd Barbara Petchenik

Om de twee jaar organiseert de International Cartographic Association (ICA) deBarbara Petchenik tekenwedstrijd voor kinderen. In 2023 was het thema “Een kaart voor mijn toekomstige wereld”.

Het NGI organiseert en coördineert op nationaal niveau dit initiatief, dat gesteund wordt door het Belgisch subcomité voor Cartografie en GIS.

In 2023 kreeg de oproep veel gehoor. Dankzij de steun van heel wat ouders en leerkrachten ontving de nationale jury, bestaande uit de leden van het subcomité, meer dan 150 tekeningen uit het hele land. Deze jury stond voor de moeilijke taak om de zes beste tekeningen te selecteren die België zouden vertegenwoordigen op de 31ste Internationale Conferentie over Cartografie (ICC) in augustus in Kaapstad, Zuid-Afrika. Daarbij werd rekening gehouden met verschillende criteria: de cartografische inhoud, de duidelijkheid van de boodschap, de creativiteit, de kwaliteit van de tekening en de leeftijdscategorie.

De internationale jury, die de tekeningen uit de hele wereld beoordeelde, selecteerde geen Belgische inzending, maar toch werd één ding duidelijk: België barst van jong tekentalent. Het NGI kijkt vol ongeduld uit naar de creatieve reis van de volgende editie, in 2025.

The world is our balloonAnna-Louise (4  ans)

L’univers

Eloïse (8 ans)

The earth is an umbrellaKyra (10 ans)